Tutkimusmatkailijan & Innovaattorin motto: Kyllä onnistuu

10.6.2018

Tutkimusmatkailijan & Innovaattorin motto: Kyllä onnistuu

10.6.2018

Lauantaiaamuna heräsin pienen paineen alla: Olimme menossa teemabileisiin juhlistamaan Patrik ”Pata” Degermanin synttäreitä, ja asuvalinta oli vielä kesken. Teemana oli mikäs muu kuin tutkimusmatka. Mutta kun hätä on suurin, on apukin lähellä: Teini-ikäisen tyttäreni Lindan avustuksella vaatekaapistani löytyi sopiva asu ja pääsimme ajoissa matkaan. Juhlat olivat vaivan väärti: Niiden kuluessa kuulimme tarinoita kaukaisista maista ja paikoista, ystävyydestä ja ehkä vähän yksinäisyydestäkin.

Innovaatiotohtorin persoona puski pintaan illan aikana. Tutkimusmatkailijan ura Suomessa on harvinainen, ja vaikka Patan tarinoissa korostuvat upeat maisemat, äärimmäiset olosuhteet ja huikeat kokemukset on taustalla kovaa työtä, halua haastaa itsensä – niin taloudellisesti kuin tunnetasollakin. Yhtälö ei ole ihan helppo: Siinä missä seikkailija asettaa itsensä vaaraan maailman äärissä, jatkavat läheiset elämää kotimaassa, uskoen siihen, että kaikki menee hyvin.

Motivaatio syntyy halusta oppia uutta

Patan puhuessa matkoistaan jäin pohtimaan mikä motivoi keski-ikäistä miestä vaarantamaan henkensä jäätiköillä, viidakoissa ja vuorilla. Vastauskin kirkastui illan aikana: Uteliaisuus ja halua kokea uusia asioita. Motivaatio nousee esille myös monessa yrityksessä. Riippumatta onko toimenkuva tutkimusmatkailija, tutkija vai johtaja, on tärkeää tunnistaa miksi teemme asioita joita teemme. Siinä missä raha on hyvä renki, on se huono isäntä – usein motivaatio löytyy esimerkiksi työn sisällöstä, työympäristöstä ja halusta oppia uutta. Kohtuullinen korvaus hyvin tehdystä työstä on toki reilun organisaation perusta, mutta harvalla asiantuntijalla motivaatio on suorassa suhteessa tilipussin kokoon.

Johtopäätös: Tutkimusmatkailijan on matkustettava maailman ääriin löytääkseen uusia paikkoja ja elämyksiä. Asiantuntijan maailmassa uudet elämykset ovat ehkä pienempiä, mutta yhtä merkittäviä – uusien asioiden oppiminen, uusien liiketoimintamallien kehittäminen ja ihmisten motivointi tekemään asioita uudella tavalla ovat monelle motivaation kannalta tärkeitä asioita. Niiden saavuttamiseksi on tehtävä tutkimusmatkoja organisaatioon.

Luottamus on selviytymisen edellytys

Tutkimusmatkailijan työ ei ole vaaratonta. Tuntemattomat paikat, odottamattomat tilanteet ja uudet ihmiset ja kulttuurit värittivät Patan kertomuksia. Kaikissa tarinoissa toistui kuitenkin yksi yhteinen teema: Luottamus. Vaihtuvissa olosuhteissa retkikunnan jäsenten välinen luottamus on keskeinen menestystekijä. Näin on myös nykypäivän työelämässä.

Aloitin maaliskuussa yrityskulttuuritutkimuksen työnimellä ”välittävä yrityskulttuuri”. Lähdin juttelemaan aiheesta erilaisten yritysten kanssa, ja sain nopeasti mukaan joukon suomalaisia yrityksiä, joissa olen tehnyt haastatteluja kevään aikana. Lähes kaikissa haastatteluissa yhteiseksi teemaksi on noussut luottamus, jonka eräs haastateltava kiteytti seuraavasti: ”Muuttuvassa toimintaympäristössä luottamus luo nopeutta – ja nopeus luo kilpailuetua.”

Johtopäätös: Siinä missä tutkimusmatkailijan on tehtävä nopeita päätöksiä esimerkiksi jääkarhun hyökätessä tai tuulen yltyessä hengenvaaralliseksi, on liike-elämän päätöksenteko onneksi hidastempoisempaa. Toimintaympäristön ymmärrys ja signaalien tulkinta on kuitenkin huomattavan tärkeää – koska olemassa olevan liiketoiminnan ja ihmisten kääntäminen uuteen suuntaan ei ole helppoa. Luottamuksen puute hidastaa tekemistä – ja voi olla selviytymisen kannalta elintärkeää niin retkikunnassa kuin yrityksissäkin.

Positiivinen asenne: KYLLÄ onnistuu

Motivaation ja luottamuksen lisäksi Patan tarinassa toistuvat positiivisuus ja heittäytyminen. Ensimmäiset ajatukset retkikunnista ja matkakohteista ovat usein syntyneet hetken huumassa. Vaikka rahoituksen hankkiminen erityisesti tutkimusmatkailijan uran alkuvaiheessa vei joissakin tapauksissa vuosia, unelmat kantoivat. Kun tavoite oli kirkkaana mielessä, sponsorit, yhteistyökumppanit ja byrokratia hoituivat ennen pitkää, toki kovan työn tuloksena.

Tutkimusmatkailijalla ja innovaattorilla on siis yksi tärkeä ominaisuus: Koskaan ei saa luovuttaa, ja jos (ja kun) matkan varrella on esteitä ne ovat vain hidasteita, joista selvitään positiivisella asenteella. Sitä Patalla on roppakaupalla, ja siitä kannattaa ottaa oppia. Kannattaa sanoa KYLLÄ silloinkin kun haluaisi sanoa EI – ainakin jos haluaa tehdä uusia asioita uudella tavalla – eli innovoida.

PS. Artikkelikuva on omien tutkimusmatkojemme aineistoa Nairobissa. Kyseinen kyltti oli noin kahden kilometrin päässä kotoa, joten arkielämän puitteissakin oli seikkailun makua.

Uusimmat

blogit ja podit

Strategiaa (teko)älyllä ja ilman

Strategiaa (teko)älyllä ja ilman

Keskustelu tekoälystä käy kuumana. Esimerkiksi Helsingin Sanomien artikkeli peräänkuuluttaa strategista uudistumista ja kyvykkyyksien kehittämistä ja moittii suomalaisia yrityksiä ja yritysjohtoa hitaudesta. Samassa hengessä Johdon Agendalla -blogi toteaa, että...

Syökö budjetointi strategian aamupalaksi?

Syökö budjetointi strategian aamupalaksi?

Peter Druckerin viisaus "kulttuuri syö strategian aamupalaksi" on monelle tuttu. Kulttuurilla tarkoitamme väljästi tapaa toimia ja usein se heijastaa organisaation kykyä muuttua ja innovoida. Kulttuuri vaikuttaa moneen, mutta onko kuitenkin niin, että "rahalla saa ja...

Menestys on ihmisistä kiinni

Menestys on ihmisistä kiinni

Kuluneet viikot ovat olleet aikamoista haipakkaa: Olen mm. vetänyt yrittäjille ekosysteemikoulua, fasilitoinut keskustelua siitä, miten strategian ja johtamisen murros näkyy johtajan työssä ja ruokkinut keskustelua dataekosysteemeistä ja niiden merkityksestä. Olen...

Liikenne: Pertti Korhonen & Sauli Eloranta

Liikenne: Pertti Korhonen & Sauli Eloranta

Ecosysteemin rakentajat - Jakso 7 Miten maailma muuttuu kun liikenteestä tulee autonomista? Tai miten liikenne muuttuu? Raideliikenteen ja autoilun tulevaisuus? Sauli Eloranta, VTT Pertti Korhonen, Traficom Kuuntele Podit-palvelussa