Hiihtolomakausi on alkanut. Se tarkoittaa ruuhkia tieliikenteeseen, täysiä junia ja lentokoneita. Moni meistä tuskastuu: Omalla autolla liikkuessa ruuhkat ja onnettomuudet saavat hien pintaan. Samoin julkisilla kulkuneuvoilla liikuttaessa myöhästelevät junat ja lennot harmittavat. Onneksi meillä on työkaluja, joilla harmitukseen voi varautua oikealla tiedolla: Kelikamerat kertovat tiesään reaaliajassa ja onnettomuusinfo kertoo vaaran paikat joita kannattaa välttää. Junalla matkustaessa VR:n Matkalla sovellus kertoo sen mennäänkö aikataulussa vai ei, ja lentoliikenteen tiedot voi tarkastaa Flightradarista. Viimeistä lukuunottamatta kaikki edelliset hyödyntävät Fintraffickin liikenteen ekosysteemin tuottamaa dataa.
Liikenteen ekosysteemi
Liikenne ja logistiikka puhuttavat myös isommassa mittakaavassa: Tieliikenne on energiantuotannon jälkeen toiseksi suurin hiididioksidipäästöjen lähde Suomessa. Liikenteen optimointi ja tehostaminen on siis paitsi henkilökohtainen myös yhteiskunnallisesti tärkeä asia. Siksi Fintraffic on määrätietoisesti lähtenyt kehittämään turvallista ja sujuvaa liikennettä mahdollistavaa yhteistä dataekosysteemiä, jossa sen jäsenet voivat dataa jakamalla tehostaa omaa liiketoimintaansa, luoda uudenlaisia palveluita ja yhteistä liiketoimintaa ja yhdessä tehden myös rakentaa osaltaan tietä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa.
Yhdessä toimiminen luo mahdollisuuksia, ja datan jakaminen samoin. Liikenteen ekosysteemi on loistoesimerkki siitä, miten SITRAn reilun datalaouden sääntökirja on viety käytäntöön. Sen pohjalta luodut yhteiset pelisäännöt ovat mahdollistaneet ekosysteemissä mukana olevien toimijoiden palvelukehityksen yhteisen datan perusteella. Nähtäväksi jää mitä tuleman pitää – tulevaisuuden liikenne on enenevässä määrin sähköistä ja autonomista – ja molemmat luovat osaltaan painetta uusien teknologioiden kehityksen ja mahdollistavat täysin uudenlaisia palveluita.
Lauteilla: Pertti Korhonen ja Sauli Eloranta
Kun liikenteestä puhutaan ollaan kirjaimellisesti maalla, merellä ja ilmassa. Aikaisemmin Traffic Management Finlandina tunnetun, nykyisen Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen on monessa mukana. Hän on visionäärinen ajattelija ja yhteistyön mahdollistaja. Sauli Eloranta puolestaan omaa pitkän kokemuksen meriliikenteestä, ja on nykyroolissaan VTT:llä kehittämässä tulevaisuuden yhteiskunnan rakenteita liikenne ja logistiikka mukaanlukien. Molemmat suhtautuivat nauhoitukseen insinöörimäisen vakavasti ja tulivat studioon valmiin käsikirjoituksen kanssa. Mutta kuinkas sitten kävikään: Keskustelun tuoksinassa käsikirjoitus toimi ”selkärankana” mutta molemmat innostuivat ideoimaan liikenteen tulevaisuutta vapautuneemmin kuin oletin. Pääsimme siis toivottuun lopputulokseen. Myös tämä Ekosysteemien Rakentajat -jakso on samanlainen kuin aikaisemmatkin: Tiukkaa asiaa sopivasti huumorilla höystettynä.
PS. Kannattaa kuunnella Ekosysteemien Rakentajat Podcast jakso ”Liikenne”. Se löytyy PodIt alustalta.