Tohtori opettaa ja oppii

Parasta yrittäjyydessä on mahdollisuus tehdä monenlaisia asioita ja oppia uutta. Viime viikkoina tekemistä on riittänyt: Työn alla on ollut tutkimusta, koulutusta ja konsultointia. Ei siis ihme, että aika on kulunut kuin siivillä.

Tällä viikolla olin liekeissä. Olemme kevään aikana suunnitelleet Hanken & SSE EE:n kanssa johtamisen koulutusohjelmaa. Suunnittelu on kivaa, mutta vielä kivempaa oli päästä viimeinkin toteutuksen pariin. ”Liquid Leader” on ylimmälle johdolle suunnattu koulutusohjelma, jonka sisältö on rakennettu antamaan eväitä liiketoiminnan kehitykseen ja johtamiseen tämän päivän ja huomisen muuttuvassa toimintaympäristössä. Ensimmäisen kaksipäiväisen modulin teemana olikin muutos – ja lähestyimme sitä eri näkökulmista, joista lisää seuraavassa.

Miltä tulevaisuus näyttää?

Jokainen itseään kunnioittava konsulttitalo tekee vuosittain trenditutkimusta. Tammikuussa vietän tyypillisesti aikaa tutustuen erilaisiin tredeihin, ja vuosien varrella Fjordin trendeistä on tullut suuri suosikkini, ehkäpä siksi, että ne pohjautuvat eri puolilla maailmaa käynnissä oleviin hankkeisiin ja sisältävät myös selkeitä suosituksia siitä mitä pitäisi tehdä. Niinpä aloitimme Liquid Leaderin kurkistamalla tulevaisuuteen yhdessä Accenture Interactiven Suomen toimitusjohtajan Hanna-Mari Parkkisen johdatuksella.

Tohtorin suositus: Näkökulman avartaminen kannattaa aina. Ja usein se auttaa löytämään uusia innovaatiomahdollisuuksia tai ainakin katsomaan maailmaa uusin silmin.

Disruptio, teknologiat ja liiketoimintamallit

Iltapäivällä jatkoimme matkaa teknologioiden, disruption ja alustatalouden parissa ja tarkastelimme miten erilaiset alustat ja teknologiat muuttavat maailmaa. Insinöörinä en voi olla innostumatta teknologian kehityksestä. Innovaattorina suosittelen kuitenkin lähestymään sitä kolmen kysymyksen kautta, jotka auttavat hahmottamaan teknologian sovellettavuutta. ”Mitä tämä tarkoittaa asiakkaillemme?” ”Mitä tämä tarkoittaa liiketoiminnallemme?” Ja ”mitä tämä tarkoittaa minulle johtajana?”

Tohtorin suositus: Teknologia on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kannattaa siis pyrkiä ymmärtämään ilmiöitä asiakkaan näkökulmasta.

Kämp on aina Kämp

Ensimmäisen päivän päätteeksi suuntasimme tutustumaan siitä miten perinteikäs organisaatio luo luksusluokan asiakaskokemusta päivittäin. Oli ilo ja kunnia kuulla kolmannen polven hotellinjohtaja Tuomas Liewendahlin näkemys siitä, miten asiakkaiden tarpeet ennakoidaan ja miten liiketoimintaa kehitetään perinteet huomioon ottaen. Tuomaksen sanoin, ”Kämp on aina Kämp”, ja se saa asiakkaat palaamaan aina uudelleen.

Tohtorin suositus: Muuttuvassa maailmassa on hyvä valita asioita, joista pitää kiinni, ja rakentaa asiakaskokemusta systemaattisesti niitä vaalien.

Kestävä kehitys

Harvat asiat puhututtavat tänä päivänä niin paljon kuin ilmastonmuutos, vastuullisus ja kestävä kehitys. Vastuullisuudella on myös vaikutusta yrityksen menestykseen: Unileverin mukaan 33% kuluttajista on kiinnostunut vastuullisuudesta ja ympäristövaikutuksista. Samoin Stengel 50 -tutkimuksen mukaan brändit joilla on tarkoitus kasvavat kaksi kertaa nopeammin. Siksipä vastuullisuus kannattaa, ja siksi nostimme vastuullisuusteeman myös Liquid Leaderin agendalle. Aihe oli muutenkin ”kuuma” viime viikolla, sillä Sitran World Circular Economy Forum keräsi Helsinkiin kansainvälisen yleisön keskustelemaan vastuullisuudesta eri näkökulmista. Mutta vastuullisuus ei yksin riitä, toimenpiteet kannattaa kertoa asiakkaille helposti ymmärrettävässä muodossa, ja siitä kertoi meille Klaus Matilainen AskKaukosta.

Tohtorin suositus: Jos et ole miettinyt liiketoimintaasi vastuullisuuden näkökulmasta, niin nyt kannattaa aloittaa. Vastuullisuuden miettiminen, ja vastuullisesti toimiminen ei vielä riitä, siitä kannattaa kertoa myös asiakkaille. Siitä on tutkitusti mitattavaa hyötyä!

Asiakaskokemuksen tärkeys

Jos Henry Fordia olisi uskominen maailmassa olisi nopeampia hevosvaunuja. Asiakkaan ymmärtäminen ei siis tarkoita tänä päivänä sitä, että kysytään asiakkailta mitä he tarvitsevat ja haluavat. Systemaattinen asiakaskokemuksen kehittäminen ja innovointi yleensäkin vaatii sitä, että ymmärrämme minkä asiakkaan tarpeen tietty tuote, palvelu tai ratkaisu täyttää. Ja Palmun perustajan Peter Barkmanin sanoin, pyrimme ymmärtämään miten asiakas kokee tuotteen – ei sitä miten haluaisimme tuotettamme tai ratkaisuamme käytettävän (toiveajattelua), tai vielä pahempaa niin kuin olemme suunnitelleet (sisäiset prosessit). KONEen Mikko Leinonen jatkoi siitä mihin Peter jäi, ja kertoi esimerkein siitä miten asiakaskokemusta on rakennettu perinteisellä ”kovalla” toimialalla.

Tohtorin suositus: Vaikka on helppoa sortua ”ajatustenlukuun” eli olettaa asiakkaan käyttäytyvän tietyllä tavalla, kannattaa pyrkiä pois oletuksista ja yksinkertaistuksista – ja pyrkiä näkemään niiden taakse. Se mahdollistaa aidon innovoinnin, jossa ihminen on keskiössä.

Ei kusipäitä

Modulin päätteeksi tarkastelimme vielä miten perinteisen toimialan murros rakennettiin, kun saimme puhujiksi Marianne ja Mårten Janssonin jotka kertoivat Fondian tarinan. Tarinassa oli kolme keskeistä asiaa:

  1. Sininen meri: Perinteisenkin toimialan voi muuttaa, jos tarkastelee liiketoimintaa asiakkaan näkökulmasta ja luo palveluita jotka ovat tuoreella tavalla erilaisia.
  2. Rohkeus: Markkina-analyysejä kannattaa tehdä, mutta usein on vaikea osoittaa aukottomasti, että markkina ja asiakastarve disruptiiviselle palvelulle ovat olemassa. Loppujen lopuksi on vain uskottava siihen, että kaikki onnistuu.
  3. Positiivisuus ja läpinäkyvyys: Fondiassa lakimiesten toiminta tehtiin läpinäkyväksi – ja se vaati suurta muutosta työntekijöiden näkökulmasta. Siksi käytössä oli ”ei kusipäitä” periaate jota sovellettiin rekrytoinnissa.

Tohtorin suositus: Kannattaa ottaa oppia ihmisistä, yrityksistä ja toimialoista jotka ovat kyenneet muuttumaan. Ja valita ympärilleen ihmisiä, jotka ovat valmiita muutokseen ja jakavat saman arvomaailman.

Kesälomalupaukset

Ensimmäisten kahden päivän jälkeen olin iloinen – ja väsynyt. Erityisen iloinen olin siitä, että jokainen Liquid Leaderin osallistuja vei mukanaan konkreettisia oppeja käytännön työhön. Me kaikki lupasimme tehdä muutoksia kesän aikana. Aika moni lupasi ottaa asiakkaita ja kollegoita paremmin huomioon. Totesimme siis yhdessä, että (työ)elämä on liian lyhyt siihen, että tekee töitä kusipäiden kanssa!