Tohtori ajattelee

Parinakin viime vuonna olen seurannut sivusta ystävien hehkutusta Nordic Business Forumin tiimoilta, joten päädyin ostamaan lipun tämän vuoden seminaariin. Viime viikolla se sitten meni: NBF Neitsyys. Kahden päivän aikana ehdin kuunnella inspiroivia esityksiä, tavata vanhoja tuttuja, tutustua uusiin ihmisiin ja ennen kaikkea ajatella. Ja kuten twitterissä jo totesinkin, olen vahvasti sitä mieltä, että kannatti voittaa vastenmielisyys joukkotapahtumia kohti, ja raahautua Messukeskukseen. Siitä huolimatta, että parrakas George Clooney oli pienoinen pettymys.

Innovaatiosta ja sen johtamisesta

Olen urani aikana tehnyt kymmeniä, ehkä jopa satoja Business Model Canvaksia. Siksi Alex Osterwalderin esitykset olivat erityisen kiinnostavia. Vaikka lähestymistapa on siis hyvinkin tuttu, oli mielenkiintoista kuulla esimerkiksi Hiltin transformaatiosta ”hevosen suusta”. Muutenkin innovaatio oli agendalla korkealla, olihan seminaarin teema tänä vuonna kasvu.

Osterwalderin lisäksi innovaatiojohtamisesta ja sen tärkeydestä puhui alusvaateyhtiö Spanxin perustaja Sara Blakely, jonka tarina sisukkuudesta, ongelmanratkaisusta ja ennen kaikkea asiakaskeskeisyydestä oli kaiken kaikkiaan vaikuttava. Eikä vähiten sen takia, että tohtorikin on Spanxit hyviksi havainnut. Sen sijaan ”se toinen Zuckerberg” jäi kaikessa amerikkalaisuudessaan hiukan muiden esiintyjien varjoon.

Tohtorin miete: Innovaatiojohtaminen ei ole salatiedettä. Työkaluja ja case-esimerkkejä analysoimalla voi helposti löytää työkaluja ratkaisuja oman liiketoiminnan kehitykseen. Mutta oikotietä onneen ei ole: Asiakas pitää laittaa keskiöön eikä epäonnistumisista kannata lannistua. Tärkeää on nousta ylös, oppia virheistä ja jatkaa eteenpäin!

Tohtori Fanittaa

Olen Brene Brown -fani. Olen katsonut haavoittuvuus -TED Talkin useita kertoja ja lukenut tuotantoa laajasti. Lähestymistavassa viehättää selkeä viesti, johtajatkin ovat ihmisiä, joten ihmisyyden ja siihen liittyvän haavoittuvuuden tunnustaminen ja ennen kaikkea näyttäminen päivittäisessä toiminnassa ei ole heikkous. Muistan ”edellisessä elämässäni” pohtineeni sitä, mikä on hyväksyttävää. Uran alkuaikoina miesvaltaisella alalla oli tarve pukeutua jakkupukuun ja sulautua pukumiesten joukkoon. Omien vahvuuksien ja heikkouksien ymmärrys vei vuosia, mutta onneksi tänä päivänä olen päässyt sinuksi itseni kanssa. En ole teflon enkä mies, eikä minusta tule kumpaakaan, vaikka kuinka yrittäisin.

Usein käy niin, että jos odottaa kovasti jotakin, odotukset ovat epärealistisia eivätkä käy toteen. Onneksi nyt ei käynyt niin. Brene Brown oli juuri niin hyvä kuin uskoinkin. Toivottavasti viesti meni perille muillakin kuin minulla.

Tohtorin miete: Rohkeus olla oma itsensä ja käsitellä vaikeitakin asioita on ainoa tapa johtaa itseään ja muita. Asioiden ”kuoliaaksi vaikeneminen” on kuitenkin valitettavan usein totta niin yrityksissä kuin yksityiselämässäkin. Avoimuus, toisten kunnioitus, hyväksyntä ja välittäminen. Ne ovat tärkeitä asioita, jotka kannattaa pitää mielessä kaikissa tilanteissa.

Johtamisen helmiä

Innovaatiot ja kasvu vaativat uudenlaista johtajuutta. Sitä tuli toisena päivänä tuutin täydeltä, mieleenpainuvimpina Carla Harrisin vaikuttava puheenvuoro ”johtamisen helmistä” ja Daniel Pinkin näkemykset siitä miten ajoitus vaikuttaa menestykseen. Carlan persoona ja karisma vakuuttivat paitsi minut, niin myös muun yleisön – ja miksi eivät olisi vakuuttaneet, onhan kysymyksessä nainen, joka on puhkonut Wall Street:n lasikattoja urakalla. Pinkin esityksestä jäi mieleen se, että sairaalaan ei kannata mennä iltapäivällä, jos sitä voi suinkin välttää. Miksikö? No siksi että virheiden todennäköisyys on moninkertainen.

Tohtorin miete: Opit kannattaa viedä käytäntöön tuoreeltaan. Ajoituksen suhteen olen jo tiedostanut, että olen aamuvirkku, joten pyrin jatkossakin keskittämään ajattelua vaativat toimenpiteet päivän alkuun.

No entäs sitten Steve & George?

Nordic Business Forumin julkisuusarvoltaan suurimmat nimet Steve Wozniak ja joulupukin näköinen George Clooney olivat hienoisia pettymyksiä, eikä syynä ollut pelkä parta. Toki Wozniakin design-filosofiassa on paljonkin oppimista: Asioiden yksinkertaistamien on usein hyvä tapa parantaa asiakaskokemusta, toimintavarmuutta ja laatua. Myös George Clooney oli viihdyttävä, vaikka varsinaiset opit jäivät ohuiksi. Molemmista jäi kuva miellyttävinä ihmisinä, joilla on halu auttaa muita ja tehdä maailmasta parempi paikka. Siihen kannattaa pyrkiä, tuumii Tohtori!