Maanantaiaamuna ajelin kohti Talia ja jokaviikkoista tennistuntiani, kun huomasin hämmentävän asian. Vaikka kello oli vasta puoli seitsemän, oli kirkkaassa pakkassäässä jo lupaus valosta. Kevät on siis tulossa, totesin. Samalla pohdin alkanutta vuotta, ja havaitsin, että tammi-helmikuu ovat kuluneet hujauksessa. Tekemistä on ollut paljon niin töissä kuin yksityiselämässäkin, joten ihmekös se, että aika on kulunut kuin siivillä.
Viikko alkoi siis reippaasti tenniksellä, ja jatkui työteliäissä merkeissä: Asiakasprojekteja, tutkimusta ja keskusteluja mielenkiintoisten ihmisten kanssa. Mahtuipa joukkoon muutama myynnillinen keskustelukin – ne lupaavat hyvää. Mielenkiintoisia projekteja on siis toivottavasti luvassa jatkossakin.
Etenee, etenee
Maanantai-iltana harjoittelin coachausta. Aloitin viime syksynä Brain Based Coaching -koulutuksen, ja sen puitteissa olemme paitsi opiskelleet, myös harjoitelleet menetelmää coachaamalla toinen toisiamme. Tämän viikon harjoitussessiossa valitsin teemaksi Caring Corporate Culture -tutkimusprojektin ja yllätyin positiivisesti. Olen nimittäin aina välillä siinä uskossa, että ”haluaisin tehdä tutkimusta mutta en tee”. Kun kävimme coachauksen puitteissa tutkimuksen etenemistä läpi, huomasin kuitenkin, että projekti on edennyt suunnitelman mukaisesti:
- 2Q/2018: Aloitin Caring Corporate Culture -tutkimuksen huhtikuussa 2018. Ensimmäinen askel oli viitekehyksen luominen, ja ensimmäisten yritysten rekrytointi mukaan tutkimukseen. Aava, Mehiläinen, Alko, If, Comptel, HighPeak ja Futurice lähtivät mukaan, ja sain haastattelut tehtyä ja litteroitua. Haastattelujen perusteella varmistui, että viitekehys nähtiin tärkeänä ja että tutkimus on tekemisen arvoinen.
- 3Q/2018: Heinäkuussa tutkimuksen kannalta merkittävin asia oli se, että ystäväni Ulla Koivukoski innostui aiheesta. Yhdessä Ullan kanssa kahlasimme teoriaa läpi ja kirjoitimme viitekehystä auki ”pöytälaatikkoon”. Elokussa kävimme keskusteluja tutkimuslaitosten kanssa, ja kumppaniksi valikoitui Turun Yliopisto – lähinnä sen takia, että Satu Teerikangas innostui asiasta. Tutkimustiimi vahvistui huippuosaamisella. Syyskuussa määrittelimme seuraavan vaiheen tavoitteet ja teimme kysymyspatteriston.
- 4Q/2018: Lokakuussa aloitimme jälleen yritysten rekrytoinnin seuraavaan vaiheeseen. Futurice lähti mukaan, samoin intialainen Persistent. Jouluun mennessä saimme nämä kaksi yritystä haastateltua, ja jatkoimme yritysten rekrytointia. Nyt mukaan on lupautunut neljä yritystä lisää. Lisääkin vielä mahtuu, ja keskusteluja eri suunnilla on käynnissä. Mutta jos kiinnostuit, niin otathan yhteyttä.
- 1Q/2019: Vuosi alkoi akateemisella kirjoittamisella. Ensimmäiset kaksi konseptipaperia valmistuivat 3 viikossa. Aikataulu oli aikamoisen tiukka, mutta auttoi tiivistämään ajattelua. Myös haastattelut jatkuivat: Sofor on haasteltu, ja seuraavat yritykset ovat ”putkessa”.
Coaching keskustelun kuluessa huomasin (taas vaihteeksi), että aina välillä kannattaa pysähtyä ja listata tehdyt asiat. Faktapohjainen tarkastelu auttaa pitämään työmotivaatiota yllä: Vaikka minusta tuntuu, että tutkimus on edennyt hitaasti, on se todellisuudessa edennyt suunnitelman mukaisesti. Ja mikä parasta, matkan varrella on tullut vastaan upeita ihmisiä, joilta olen oppinut paljon. Tutkimuksessa matka on varmasti yhtä arvokas kuin lopputuloksin, luulen.
Haasteet on tehty ratkaistaviksi
Maanantain havainto siitä, että tutkimus ”etenee, etenee” loi positiivista virettä ja uskoa siihen, että olemme oikealla asialla. Loppuviikosta sparrailimme jatkosta tutkimustiimin voimin. Positiivista virettä ei rikkonut edes se, että toinen kahdesta tammikuussa jättämästäni tutkimuspaperista sai hylsyn, koska Satu valoi uskoa siihen, että paperi on hyvä ja lupasi auttaa sen jalostamisessa eteenpäin. Aloimmekin tehdä listaa seuraavista konferensseista, joihin tähtäämme. Samalla pohdimme tutkimusaineiston käsittelyä mm. GDPR näkökulmasta. Haasteet ovat tehty ratkaistaviksi, ja keskustelun kautta pääsimme eteenpäin. Hyvä me!
Viime viikolla pääsin myös keskustelemaan Caring Corporate Culture -teemasta Boardman -verkoston järjestämään Brand Compass -tilaisuuteen. Sali oli täynnä ja olin kovassa seurassa. Oli ilo ja kunnia päästä puhumaan Aija Bärlundin, Laura Raition ja Tuomo Raasion kanssa samaan tilaisuuteen. Uskomme kaikki, että yrityskulttuuri on menestyksen kannalta tärkeää – ja Aijaa lainaten ”kun tase tulee töihin on siitä pidettävä huolta”. Keskustelun perusteella sain entistä enemmän virtaa jatkaa eteenpäin ja uskoa siihen, että hyvä tästä tulee.
Uskoa tulevaisuuteen
Torstai on toivoa täynnä, ja torstai-iltana toiveet ja unelmat saivat siivet kuunnellessamme tuoreiden kirjailijoiden Juha Viitalan, Mikko Eerolan ja kumppaneiden tunnelmia ”Lohkoketju: Tiekartta päättäjille” -kirjan lanseeraustilaisuudessa. Bio Rex on kiva paikka, ja sovimme, että kun tutkimuksemme ja siitä kirjoitettu kirja on valmis, järjestämme kaupungin parhaat bileet. Ja tähtäämme samaan kuin Antti Merilehdon ”Tekoäly: Matkaopas johtajalle”, eli ikoniseksi sisustuselementiksi, jolla asuntoja stailataan kiinteistövälittäjien mainoksissa.
Leikki sikseen. Uskomme Ullan kanssa, että ”Välittävä Yrityskulttuuri” on kirjan arvoinen asia. Ja nyt kun kannen värikin on päätetty, jatkamme tutkimusta ja kirjoittamista. Tavoite on selkeä, ja tekeminenkin on hyvässä vauhdissa. Se lupaa paljon, ja antaa uskoa tulevaisuuteen. Valoa kohti siis!