Innovaatiotohtori -blogi näki päivänvalon, koska halusin tuoda suomalaiseen innovaatiokeskusteluun uusia näkökulmia. Teemoina blogissani ovat vuoden aikana olleet ihmiset ja hyvinvointi, erilaiset esimerkit menestyneistä yrityksistä, johtaminen ja organisaatiokulttuuri ja erilaiset muutokset, ilmiöt tai teknologiat – esimerkiksi tekoäly, asiakaskokemus ja vastuullisuus.
Oman blogini lisäksi olen viime aikoina olen saanut mahdollisuuden osallistua keskusteluihin myös muissa foorumeissa. Kirjoitukseni YK:n naisjärjestön blogissa käsitteli tasa-arvoa. Business Finlandin kehittyvien markkinoiden BEAM -ohjelman blogissa puolestaan pohdin kehittyvien markkinoiden haasteita ja mahdollisuuksia suomalaisten yritysten näkökulmasta. Hanken & SSE:n blogissa pari kuukautta sitten käsittelin muutosta ja johtamista yleensä. Mielenkiintoisia teemoja kaikki – ja olenkin iloinen ja kiitollinen saadessani olla mukana tekemässä Suomesta innovatiivisempaa paikkaa.
Ilman ihmisiä ei ole innovaatioita
Olen tasa-arvon kannalla. Mutta vierastan ajattelua naisten ja miesten haasteista. Olenkin sitä mieltä, että innovatiivisuutta kannattaa tarkastella prosessien ja kyvykkyyksien kautta. Niiden kautta tarkasteltuna, maailma tarvitsee naisia ja miehiä, joilla on halua ja kykyä tehdä asioita uudella tavalla. Naisia, jotka ilmaisevat mielipiteensä rohkeasti. Miehiä, jotka uskaltavat kuunnella. Ja ennen kaikkea naisia ja miehiä, jotka ovat valmiita haastamaan tuotteet ja teknologian, ja kehittämään ratkaisuja, jotka on helppo ostaa ja myydä. Innovaatioita, jotka ratkaisevat ongelman ja tuottavat lisäarvoa niiden ratkaisijoille. Tästä lisää siis UN Women -sivustolla.
Innovaatioiden luvatut markkinat
Suomi on pieni markkina. Siksi kasvuhakuisille yrityksille on luontevaa lähteä kansainvälistymään. Siinä missä talouskasvu on hiipumassa kehittyneillä markkinoilla, kehittyvien markkinoiden taloudet kasvavat nopeasti. Nopea kasvu on houkutellut ja houkuttelee suomalaisia yrityksiä erityisesti Afrikan markkinoille – syystäkin, sillä meiltä löytyy innovaatioita, ja halua ja kykyä ratkoa vaikeita ongelmia. Sisun lisäksi suomalaiset yritykset tarvitsevat kuitenkin ainakin aikaa, kärsivällisyyttä ja halua ja kykyä löytää oikeat ongelmat ja kumppanit niiden ratkaisemiseksi. Tai näin ainakin uskon oman Afrikka-kokemukseni perusteella. Aiheesta lisää Business Finlandin blogissa.
Innovaatiojohtamisen ABC
Innovaatioita syntyy, kun hyvinvoivat ihmiset työskentelevät yhdessä. Johtajan rooli on mahdollistaa, luoda luottamuksen kulttuuri, jossa uskotaan omiin ja toisten kykyihin. Toisin sanoen sellainen työympäristö, joka houkuttelee parhaita tekijöitä ja kumppaneita – ja jossa ihmisten on hyvä olla ja innovoida, kuulua joukkoon ja kantaa vastuuta menestyksestä. Hanken & SSE EE:n Liquid Leader -ohjelma starttaa parin viikon päästä – on kiva olla mukana kehittämässä uudenlaisen johtamisen malleja yhdessä huippuosaajien kanssa. Lisää aiheesta lähiviikkoina, kun pääsemme kunnolla vauhtiin.
Kesä on kulman takana
Erilaisten projektien parissa kevät on mennyt nopeasti – ja on uskomatonta, että kesä on jo ovella. Kalenterini on juhannukseen asti täynnä, viikonloput mukaan lukien. Innostusta kuitenkin riittää, ja sen voimalla jaksaa rutistaa kohti kesälomaa.
PS. Innovaatiotohtorin näkökulmasta katsottuna, se että innovaatiot ovat ihmisten, yritysten ja organisaatioiden agendalla, on juuri oikea juttu!