Tammikuussa salit täyttyvät jälleen kinkunsulattajista ja elämäntaparemonttien aloittajista. Hyvinvointipalveluiden tarjoajat hykertelevät tyytyväisinä, ja miksi eivät hykertelisi, hyvinvointi on globaalisti miljardibisnes. Hyvinvointivaltioiden huonosti voivat kansalaiset janoavat muutosta. Ihmisten halu elää paremmin on luo uusia markkinoita ja innovaatioita: Hyvinvointia mitataan askelmittarein, hyvinvointirannekkein ja niitä tukevien sovellusten avulla. Ruokavaliot, niihin liittyvät puolivalmisteet ja erilaiset superruuat ja ravintolisät ovat nekin osa hyvinvointibisnestä. Samaan genreen kuuluvat erilaiset treeniohjelmat kuten CrossFit joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan loistava esimerkki asiakaskokemuksen ja brändin ympärille rakennetusta liiketomimintamalli-innovaatiosta.
Yhteisöllistä kuntopiiriä
CrossFit:n tavoitteena on luoda urheilija jossa yhdistyvät voimistelijan notkeus ja taidot, pikajuoksijan nopeus ja painonnostajan voima. Näihin päästään noudattamalla ohjelmaa, jossa yhdistyvät taito-, nopeus- ja voimaharjoittelu sekä kuntopiirinomainen HIIT (high intensity interval training) -harjoittelu. Välineitä CrossFit saleilla on ”normaaliin kuntosaliin” verrattuna vähän: Levytankojen ja leuanvetotankojen lisäksi välineiksi riittävät soutulaite, kuntopyörä ja hiihtolaite. Harjoituksissa yhdistetään erilaisia liikkeitä, ja vaikka treeni tehdään ryhmässä ohjatusti, jokainen voi säätää intensiteetin haluamakseen valitsemalla sopivat painot. Vaikka jokainen treeni on erilainen, konsepti itsessään ei kuitenkaan kuulosta kovinkaan innovatiiviselta?
Brändivetoinen kasvu
CrossFit syntyi kalifornialaisessa autotallissa vuonna 2000. Sen jälkeen lajin kasvu on ollut nopeaa: Vuoden 2017 lopussa maailmassa oli yli 13 000 lisensoitua CrossFit -salia eli Boxia. Niiden lisensointia hallinnoi CrossFit Inc. jonka brändin Forbes arvioi noin 4 B$ arvoiseksi. Vuosittaisen lisenssimaksun lisäksi CrossFit Inc. rahastaa koulutuksilla. Valmennusmalli on portaistettu ja skaalattu loistavasti: CrossFit Inc. tarjoaa kouluttajan ja järjestävä sali paikan.
CrossFit on myös kisalaji. Kisoista suurin ja tärkein on vuosittain järjestettävä CrossFit Open. Se toimii karsintana lajin epävirallisiin mestaruuskisoihin. Karsinnat suoritetaan viitenä peräkkäisenä viikkona omalla salilla valvotusti, ja tulokset talletetaan online -palveluun viikonlopun päätteeksi. Monen tavallisenkin kuntoilijan motivaatio nousee, kun pääsee vertailemaan omia tuloksia maailman huippuihin. Pieni kisafiilis saa myös useimmat yrittämään parastaan ja voittamaan itsensä. CrossFit Open on todennäköisesti maailman suurin urheilukilpailu. 2017 siihen osallistui yli 300 000 urheilijaa, joista parhaat kutsutaan alueellisiin karsintoihin ja niiden perusteella valitaan 40 parasta naista ja miestä CrossFit Games -kisoihin. Lajin suosion kasvaessa, yleisen sarjan ohessa ratkotaan myös joukkueiden ja ikäluokkien mestaruudet. Niissä luokkia riittää teineistä masters -sarjoihin. CrossFit Games on luonut ammattilaisia, joita lajin imussa syntyneet brändit sponsoroivat. Tunnetuimpia ovat Reebok, joka on CrossFit:n avulla saanut uutta nostetta ja Rogue, jonka välineitä löytyy lähes jokaiselta CrossFit salilta.
Yhteisöstä voimaa verkossa
CrossFit koukuttaa paitsi vaihtelevuudellaan myös lajin online yhteisöjen kautta. Sen ympärille on syntynyt erilaisia treenipäiväkirjoja, kuten esimerkiksi suomalaisten salien käyttämä WOD Connect. Sovellusten avulla harrastajat pitävät kirjaa omista harjoituksistaan, kannustavat ja kommentoivat muiden suorituksia. Ne myös tukevat yhteisöllisyyttä. Siinä missä normikuntosalikävijöistä kukaan ei tunne salikavereitaan ja ryhmäliikunnassa voidaan hikoilla vuosikausia vierekkäin moikkaamatta, CrossFittaajat oppivat sovellusten avulla tuntemaan kanssatreenaajat nimeltä. Yhdessä tehtäessä myös kannustetaan muita ja se osaltaan ruokkii treenimotivaatiota.
Myös erilaiset online -treeniohjelmat ovat osa ekosysteemin ansaintalogiikkaa, esimerkiksi suomalaisen Mikko Salon kehittämä the System ja erityisesti masters -urheilijoille suunnattu Comptrain Masters kuuluvat näihin. Ja luonnollisesti lajiin liittyy oma ravintologiikkansa, paleo, jonka tiimoilta on myös syntynyt huomattava määrä erilaisia tuote- ja palveluinnovaatioita. Allaoleva kuva antaa muutamia esimerkkeä CrossFit ekosysteemiin kuuluvista tuotteista ja palveluista.
Yksinkertainen on kaunista innovaatiossakin
CrossFit on siis hyvin tuotteistettu brändi, jonka ympärille on syntynyt tuote- ja palveluekosysteemi, jonka ympärillä liikkuu huomattava määrä rahaa. Tärkeintä lienee kuitenkin se, että CrossFit motivoi yhteisöllisyydellään ihmisiä tulemaan treeneihin uudelleen. Yrittämään parastaan. Kannustamaan muita. Puhuttaessa liikuntaan ja terveyteen liittyvistä innovaatioista, ne tulevat ja menevät. Vaikeinta on motivaation ylläpito. CrossFit on palvelukonseptina yksinkertainen, mutta koukuttava. Yhdistelmä brändiä, sopivan rouheaksi tuotteistettua ympäristöä, sitä tukevia palveluita ja sovelluksia joilla yhteisöllisyyttä ruokitaan. Riittävätkö nämä siihen, että CrossFit kategorisoidaan liiketoimintamalli-innovaatioksi? Ehdottomasti, sanoo Innovaatiotohtori.
PS. Minäkin suuntaan omalle boxilleni CrossFit 8000 Espoon Kivenlahteen. Sen positiivinen yhteisö on motivoinut minua liikkumaan jo vuosia. Eikä positiivisuus ole vain minun mielipiteeni, Länsiväylän lukijat äänestivät CrossFit 8000 vuonna 2017 Espoon positiivisimmaksi yhteisöksi .