Innovaatio, tanssiaiset & businessmalli

Tällä viikolla Instagram & Facebook -sivuni täyttyivät ylpeiden vanhempien vanhojentanssihehkutuksesta. Olin itsekin täysin rinnoin mukana, sillä tänä vuonna oli keskimmäisen tyttäreni vuoro tanssia. Tytöt olivat kauniita ja kavaljeerit komeita. Matka tansseihin alkoi kuitenkin jo syksyllä, erityisesti meille tyttöjen vanhemmille. Siinä missä pojille riittää sopivankokoisen frakin metsästys tuttavapiiristä tai vuokraamosta, sopivan mekon löytäminen vie aikaa, vaivaa ja rahaa, joskus jopa hikeä ja kyyneleitäkin.

Uniikin puvun jäljillä

Vanhojentansseista on sitten minun päivieni tullut amerikkalaistyylinen spektaakkeli. Pukujen väriloisto ja kimallus on Linnan juhlien luokkaa. Puvun hankkiminen aiheuttaa nuorille neidoille (ja vähän äideillekin) päänvaivaa. Mitä jos valmistarjooma ei miellytä? Entä hinta? Onko mahdollista löytää uniikki, juuri sopivankokoinen puku kohtuuhintaan, jos ei ole ompelutaitoinen?

Kaksi vuotta sitten olimme hankalassa tilanteessa. Vanhimmalla tyttärelläni oli selkeä näkemys siitä mitä hän halusi. Kun näkemystä vastaavaa pukua ei etsinnöistä huolimatta löytynyt, päädyimme ompelemaan unelmien puvun yhdessä. Projekti oli loistava tapa viettää äiti-tytäraikaa, mutta myös haastava – kotiompelijattaren taitoni ja kärsivällisyyteni olivat koetuksella. Myös aikaa kului huomattavasti enemmän kuin olimme ajatelleet. Loppu hyvin, kaikki hyvin, projektin lopputuloksena syntyi uniikki puku joka vastasi suunnittelijan näkemystä.

Tänä vuonna oli keskimmäisen tyttäreni vuoro. Parin vuoden takaisesta kokemuksesta oppineina, olimme hiukan aikasemmin liikkeellä. Tilasimme puvun lokakuussa, se toimitettiin joulukuun alussa. Puku on uniikki, hinta oli suurinpiirtein sama kuin itse ompelemalla ja ennen kaikkia puvun kantaja oli tyytyväinen. Ja minäkin olin salaa helpottunut: Vaikka ompeluprojekti oli palkitseva, meni siihen paljon aikaa ja vaivaa.

Arvolupaus: Uniikki puku kohtuuhintaan

Siinä missä äitinä olen ensisijaisesti kiinnostunut lasteni hyvinvoinnista, innovaatiotohtorin hattu päässä en voinut kuin ihailla pukukauppias Minna Lisan liiketoimintamallia. Sen avainkohdat on esitetty alla, business model canvaksen avulla. Se on erinomainen esimerkki liiketoimintamalli -innovaatiosta, joka ratkaisee relevantin ongelman.

Monen yrittäjän menestys on tuurista kiinni. Me päädyimme Minna Lisaan sattumalta. Lähdimme Töölöön katsomaan pukuja yhdessä tyttäreni kanssa. Emme kuitenkaan löytäneet parkkipaikkaa Hesperiankadulta, joten kurvasimme Töölöntorille. Kiinnitimme huomiota mielenkiintoiseen näyteikkunaan ja poikkesimme sisään. Siellä kohtasimme kaupan täydeltä satiinia, tylliä, pitsiä ja paljetteja arviolta 200 mallikappaleen muodossa. Niiden ja noin 300 värivaihtoehdon avulla Minna Lisa voi tarjota lähes aina uniikin puvun kohtuuhintaan. Palvelu oli ystävällistä ja asiantuntevaa. Kun teimme tilauksen ylös kirjattiin paitsi malli, koko ja väri, mutta myös koulu jossa tyttäreni tanssii, ja sillä tavalla varmistettin, ettei kenelläkään muulla ole samanlaista. Kun puku noin kuuden viikon päästä saapui saimme kutsun lopulliseen sovitukseen ja voila – vanhojentanssistressi oli selätetty.

Asiakkaan ymmärtäminen kantaa pitkälle

Minna Lisan liiketoimintamalli on yksinkertaisuudessaan erinomainen esimerkki asiakaslähtöisyydestä. Arvolupaus ja kohderyhmä on määritelty selkeästi ja asiakkaan kohtaamiseen henkilökohtaisesti on kiinnitetty huomiota. Sovitukseen on varattu aikaa, ja ainakin minulle tuli sellainen olo, että Minna Lisa välitti aidosti lopputulemasta. Kun päädyimme värin valinnassa kuvan harmaaseen, hän varmisteli valintaamme pariinkin kertaan. Syynä siis se, että harmaata pukua on vaikeampi myydä eteenpäin kuin esimerkiksi pastellivärejä. Prosessi oli kaiken kaikkiaan huomattavasti helpompi, kuin pari vuotta sitten, kuten allaolevista kuvista voi päätellä.

Asiakkaan ymmärtäminen, arvolupaus & brändi

Vaikka itse ompeleminen on loistava tapa saada yksilöllinen vanhojentanssipuku, se ei ehkä ole paras mahdollinen tapa. Varsinkaan jos lähipiiriin ei kuulu ompelutaitoisia. Tämän vuoden hyvän kokemuksen perusteella suuntaamme varmasti Töölöön kun kahden vuoden päästä on nuorimman tyttäreni vuoro tanssia vanhoja. Toivoisinkin, että Minna Lisa on olemassa vielä 2020, joten suosittelen sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa. Ottaisin oppia esimerkiksi Primarkin markkinointistrategiasta, jonka kulmakivet ovat hashtagit #primark ja #primania. Niiden avulla Instagram, Facebook, Twitter ja muut sosiaalisen median palvelut toimivat kanavina joiden avulla tyytyväiset asiakkaat jakavat kokemuksiaan.

Olipa kysymyksessä juhlapukukauppa tai mikä tahansa muu toimiala, asiakkaan ymmärtäminen on keskeinen osa menestyvän liiketoimintamallin kehitystä. Suosittelen siis pohtimaan paitsi arvolupausta ja sitä miten se toimitetaan, myös tapaa jolla asiakas kohdataan. Usein paras tapa luoda luottamusta ja positiivista brändikuvaa on rekrytoida asiakkaat kertomaan hyvistä kokemuksistaan kaikissa mahdollisissa kanavissa – sosiaalinen media mukaan lukien. Huomio business model canvaksen oikeaan puoleen, eli asiakaskohtaamiseen voi auttaa erottautumaan kilpailijoista, liiketoimintamallia innovoimalla.